Mitä Raamattu sanoo kuolemasta? Perususkomukset

Parhaat Nimet Lapsille

jolla on Pyhä Raamattu

Mitä Raamattu sanoo kuolemasta? Voiko sanoista löytää lohtua ja toivoa? Kuoleman varjot piileskelevät jokaisen kulman takana. Benjamin Franklinin sanat ovat toistaneet jo yli kaksisataa vuotta: 'Tässä maailmassa mikään ei voi sanoa olevan varmaa paitsi kuolema ja verot.' Onko mahdollista oppia lisää kuolemakokemuksesta Raamatun kohdista?





Eufemismit Raamatussa kuolemasta

Vaikka kokemus on tuttu kuolemasta, sen kokemus on edelleen mysteeri kaikille. Tuntematon löytää paremman määritelmän, vaikka vertailu tunnettuun. Raamattu käyttää useita ilmaisuja maalaamaan tarkka muotokuva kuoleman voimasta. Nämäeufemismejakäsittele lievempiä, lempeämpiä sanoja ja lauseita kuolemasta vahvempien, ankarampien termien sijaan. Raamattu haluaa tehdä selväksi kuoleman todellisuuden ja sen kokemuksen luonteen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
  • Mitä Raamattu sanoo itsemurhasta? Keskeiset näkökulmat
  • Raamatun kohdat, kun lemmikki kuolee
  • Punaisen kardinaalin raamatullisen merkityksen ja symbolismin tutkiminen

Menemme koko maan tietä

Vanhan testamentin aikoina Israel piti Daavidia suurimpana kuninkaallaan. Kun hän oli lähestymässä kuolemaa, hän kannusti poikaansa Salomoa olemaan uskollinen Jumalalle. Antaakseen Salomon tietämään, että hänen kuolemansa oli lähellä, Daavid sanoi: 'Minä kuljen koko maan tietä' ( 1.Kuninkaiden kirja 2: 2) . Lausetta käytettiin selventämään, että kuolema on yhteistä kaikille ihmisille, kuninkaille ja palvelijoille. Läheisen egyptiläisen kansan keskuudessa hyväksyttiin, että farao, Egyptin kuningasvastine, oli tarkoitus säilyttää, jotta hän voisi elää uudelleen.





Hengitti viimeisen

Raamatun aikoina ihmiset näkivät suuren yhteyden hengityksen ja elämän hengen välillä jonkun sisällä. Kun Jumala loi Aadamin, Raamattu kertoo Jumalan 'hengittäneen sieraimiin elämän hengityksen, ja miehestä tuli elävä olento' ( Mooseksen kirja 2: 7, NIV) . Kuolemassa 'henkemme palaa sen Jumalan luo, joka sen antoi' ( 12: 7 NIV) . Kun Jeesus kuoli ristillä, Hänen sanotaan 'hengittävän viimeistä' (Markus 15:37) ja 'henkensä luovuttaminen' (Matteus 27:50).

Kokoontunut kansansa luo

Useita kertoja Raamatussa käytetään kuvaa siitä, että ihmiset 'hajautetaan' ja sitten 'kootaan' takaisin. Kuolemaprosessin kuvauksessa kuvana on 'kerääminen'. Kun Abraham kuoli, Raamattu kertoo: 'Abraham henkäisi viimeisen ja kuoli kypsässä vanhuudessa, vanha mies ja tyytyväinen elämään; hän oli koottu kansansa luo ' (1.Mooseksen kirja 25: 8, NIV) . Vaikka lauseen tulkinnat ovat mahdollisia useita, paras näyttää osoittavan, että Abraham meni olemaan ennen häntä edenneiden uskovien kanssa. Tällainen kohta herättää kiinnostusta ja varmuutta siitä, että uskovan elämä ei pääty, vaan jatkuu ikuisuuteen.



minkä värinen luomiväri sinisille silmille

Nukahtanut

Raamatussa verrataan kuolemaa ja unta yli viisikymmentä kertaa. Tästä syystä kristityt alkoivat ensimmäisellä vuosisadalla kutsua hautauspaikkojaan 'hautausmaiksi', jotka kreikan kielessä tarkoittivat kirjaimellisesti 'makuusaleja' tai 'makuuhuoneita'. Kristityt uskovat, että Kristus tulee jälleen ja tuo ylösnousemuksen ajan myötä. He näkivät kuoleman unen aikana Hänen paluuseensa saakka. He ymmärsivät, että kuolema antoi uskovalle mahdollisuuden 'levätä rauhassa'. Joitakin unen kuvia käyttäviä jakeita ovat:

  • Daniel 12: 2 - 'Monet ihmiset, jotka nukkuvat maan tomussa, heräävät: jotkut ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen halveksuntaan' (NIV).
  • Job 3: 11-17 - 'Toistaiseksi minä makaisin rauhassa; Olisin nukkunut ja levossa '' (Job 3:13 NIV).
  • Johanneksen 11: 11-14 - Kun hän oli sanonut tämän, hän jatkoi kertomalla heille: 'Ystävämme Lasarus on nukahtanut; mutta menen sinne herättämään hänet. ' Hänen opetuslapsensa vastasivat: 'Herra, jos hän nukkuu, hän paranee.' Jeesus oli puhunut kuolemastaan, mutta opetuslapsensa mielestä hän tarkoitti luonnollista unta. Joten sitten hän kertoi heille selvästi: 'Lasarus on kuollut' '(NIV).
  • 1.Tessalonikalaisille 4: 15-17 - 'Herran sanan mukaan me sanomme teille, että me, jotka olemme vielä elossa ja jotka ovat jäljellä Herran tulemiseen asti, emme varmasti edelleenkään nukahtaneita' '(1.Tessalonikalaisille 4: 14 NIV).
Naiset lukevat Pyhää Raamattua

Viimeinen vihollinen

Raamattu opettaa, että kuolema on Jumalan ja ihmisen vihollinen. Kapina Jumalaa vastaan ​​johti kuolemaan. Kuolema hallitsee tänään koko maata. Mutta Raamattu opettaa, että lopulta kuolema tuhotaan ikuisesti. Paavali kirjoittaa korinttilaisille ja kertoo heille, että kuolema on viimeinen tuhottava vihollinen (1.Korinttilaisille 15:26).

Mitä Raamattu sanoo kuolemasta?

Raamattu puhuu usein kuolemasta ja kuolemasta. Käännöksestä riippuen useimmissa englanninkielisissä raamatuissa on yli 1600 viittausta kuolemaan. Vanhassa testamentissa käytetään hepreankielistä sanaa 'maveth' (twm) ja sen johdannaisia ​​noin 160 kertaa, useimmiten Psalmien ja Sananlaskujen kirjoissa. Uusi testamentti keskittyy kahteen kuolemaan kuvaavaan sanaan: 'thanatos' (θάνατος) ja 'nekros' (νεκρὸς) entisen kanssa noin 119 kertaa. Sanat välittävät ajatuksen sielun ja ruumiin erottamisesta. Sitä voidaan käyttää kuvaamaan väkivaltaa tai luonnollista olosuhetta, jossa elämä maan päällä on päättynyt. Pyhät kirjoitukset käyttävät sanoja kuvaamaan kolmea kuvaa tai erilaista kuolemaa.



kuinka tehdä whelping laatikko

On hengellinen kuolema

Yksi Raamatun kuvaamista kuolemista on ihmisen erottaminen Jumalasta. Tämä kuva palaa aina Eedenin puutarhaan ja Aadamin ja Eevan syntiin ( Mooseksen kirja 2: 16--17 ). Henkilö voi olla elossa fyysisesti, mutta kuollut hengellisesti ( Matteus 8:22; 1.Timoteukselle 5: 6) . Yksilöllä on mahdollisuus koko fyysisen elämän ajan kääntää hengellisen kuoleman tila.

Fyysinen kuolema on olemassa

Raamatussa kuvattu toinen tyyppi esittelee kuoleman sielun ja hengen erottamiseksi fyysisestä ruumiista. Fyysistä kuolemaa ei voida paeta. '' Miehille määrätään kuolema kerran, ja tämän jälkeen tuomio '' ( Heprealaisille 9:27 ). Ellei Herra palaa, kaikki kokevat kuoleman. Raamattu kertoo vain kahdesta poikkeuksesta, yksilöistä, jotka eivät ole kokeneet fyysistä kuolemaa, mutta muuttuneet tavalla, joka erottaa sielunsa ruumiista. Yksi oli Henok ( Mooseksen kirja 5: 23--24) ja toinen oli Elia ( 2.Kuninkaiden kirja 2: 1, 11) .

On ikuinen tai lopullinen kuolema

Raamatussa puhutaan myös kuolemasta lopullisen tuomion paikassa ( Matteus 25:41). Kuolema nähdään paholaisen, hänen demonisten seuraajiensa ja jumalattomien viimeisenä lepopaikkana. Lopullinen kuolema on kärsimyksen ja rangaistuksen paikka, joka kuvataan tulella, kärsimyksellä ja kärsimyksellä ( Markus 9: 44-48) . Tätä verrataan usein 'ikuisen elämän' taustaan, joka kuvaa uskollisten lopullista kotia.

Meditoi Jumalaa

Muut kirjoitukset laajentavat ymmärrystä

Hellävien eufemismien ja erityyppisten kuolemien kuvausten lisäksi Raamattu kuvaa kuolemaa muutamalla muulla tavalla, jotka merkitsevät sen luonnetta ja sitä, miten se vaikuttaa ihmisiin. Nämä käsitteet antavat erillisen katsauksen kuolemaan, mutta yhdessä ne laajentavat sen vaikutuksen ymmärtämisen näköalaa.

Kuoleman varjo

Yksi Raamatun tunnetuimmista jakeista opettaa meille kuolemasta. 23rdPsalmi tarjoaa mukavuutta ja toivoa, kun sanat sanotaan hautajaisissa tai lauletaan kappaleina. Ne, jotka surevat rakkaan ihmisen menetystä, pitävät kiinni sanoista '' kun kävelen kuoleman varjon laaksossa, en pelkää mitään pahaa '' (Psalmit 23: 4) . Puhuessaan elämänsä onnettomuuksista ja tuskista Job lausui rukouksen: 'Pimeyden ja kuoleman varjon tahraavat sen' (Job 3: 5) . Jobin huuto on ensimmäinen 20 Raamatun viittauksesta 'kuoleman varjoon'. Varjo heittää pimeyden kaikkeen, mikä on lähellä sitä, mihin se koskettaa.

Kuoleman hiljaisuus

Hiljaisuus voi olla kamala. Se on rauhoittavaa ja rohkaisevaa tietyissä paikoissa ja tilanteissa, mutta kun sen pituus viipyy, hiljaisuus tuo levottoman ja epämiellyttävän tunteen. Haluamme kuulla ystäviemme ja perheemme äänet. Monet välttävät hiljaisuuden olla yksin ajatusten kanssa. Kuvatessaan ylistystä Jumalalle ja kuolemalle Psalmistin kirjoittaa: 'Kuolleet eivät ylistä Herraa, ne, jotka menevät hiljaisuuden paikalle'. (Psalmit 115: 17).

Kuolemalla on piikki

Vaikka kuoleman voima tuntuu ylitsepääsemättömältä, Raamattu saavuttaa, että sen voimakkuus ei ole muuta kuin pistely. 'Missä, kuolema, on voittosi? Missä, oi kuolema, on sinun pistosi ' (1.Korinttilaisille 15:55). Uudessa testamentissa Paavali vahvistaa roomalaisille lukijoilleen, että kuolema tuli maailmaan Aadamin synnin kautta ( Roomalaisille 5:12) . Jumala on varmistanut kuoleman tappion Jeesuksen ylösnousemuksella. Kuolemalla ei ole enää voittoa.

Kuolema on synnin tulos

Raamattu opettaa, että kuolema tuli maailmaan rangaistuksena Jumalan käskyjen rikkomisesta. Jumala varoitti Aadamia ja Eevaa olemasta syömättä Eedenin puutarhan puun hedelmistä, sillä kun syöt siitä, kuolet varmasti ( Mooseksen kirja 2:17) . Aadamin ajasta lähtien kaikki ovat tehneet syntiä Jumalaa ja muita vastaan ​​( Roomalaisille 3:23) . Uudessa testamentissa Paavali vahvistaa roomalaisille lukijoilleen, että kuolema tuli maailmaan Aadamin synnin kautta ( Roomalaisille 5:12) . Hän vertaa kuolemaa työstä saatuihin palkoihin. 'Synnin palkat ovat kuolema' ( Roomalaisille 6:23). Syntityön takia palkka on kuolema.

mistä lahjoittaa hääpuku

Kuoleman kuolema

Kristityt uskovat, että Raamattu opettaa, että Jeesus 'kumosi kuoleman ja toi elämän' ihmisille evankeliumin kautta (2.Timoteukselle 1:10) . Heprealaiskirjailija jakaa Kristuksen kuoleman teologisen merkityksen uskovalle. Koska lapsilla on lihaa ja verta, hän ( tarkoittaen Jeesusta ) jaettu heidän ihmisuutensa kanssa, jotta hän kuolemallaan murtaisi sen, jolla on kuoleman voima - eli paholaisen - vallan ja vapauttaisi ne, joita kuoleman pelko pidätti orjuudessa koko elämänsä. (Heprealaisille 2: 14-15 NIV). Apostoli Paavali uskaltaa kirjoittaa: 'Minulle elää on Kristus ja kuolla on voitto' I (Filippiläisille 1:21).

Kuolema ei ole loppu

Kuolema on todellinen, mutta surullinen osa kaikkien elämää. Suurimman osan halu on, että 'kuolemamme päivä on parempi kuin syntymämme päivä' (Saarnaaja 7: 2) . Noudattamalla sitä, mitä Raamattu opettaa kuolemasta, voi olla lohdutusta, varmuutta ja toivoa elämisestä ja etenkin sureville.

Kalorilaskin