9 Kastemerkit ja niiden merkitykset

Parhaat Nimet Lapsille

Vauva kirjasimen vieressä, joka kastetaan

Kun lapsesi tai läheinen perheenjäsenesi valmistautuu tulevaan kasteeseen, sinun kannattaa tutustua yleisimpiin kasteen symboleihin. Tällä tavoin voit juhlia kastetta, valita sopivan lahjan ja auttaa vanhempia lapsia ymmärtämään esineiden symboliikkaa.





Kasteessa käytetyt tutut symbolit

Kasteella on viisi universaalia symbolia: risti, valkoinen vaate, öljy, vesi ja valo. Muita tuttuja symboleja ovat kaste, pyhien kirjoitusten lukeminen ja rukoukset sekä kummi-isät. Nämä symbolit edustavat kristillisen uskonnon filosofioita ja opetuksia sekä yksittäisen kirkon ja sen seurakunnan perinteitä ja rituaaleja. Kaste on yksi kirkon sakramenteista, ja kastetut vauvat ovat tervetulleita kristillisen yhteisön jäseniksi. Se on osa kristillistä uskoa, että kun vauva on kastettu, hänestä tulee Jumalan perheen jäsen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
  • 10 markkinoiden upeinta vauvalelua
  • Koskettavat ja inspiroivat vastasyntyneet lainaukset
  • Inspiroivia kuvia kastekakkuista

Risti

Risti on kristinuskon yleismaailmallinen symboli. Tehdä ristin merkki lapsen kasteessa vetoaminen vaatii Jumalan suojelua ja pyytää pääsyä kristillisen kirkon ruumiiseen. Löydät tämän symbolin monista kristillisistä rituaaleista sekä kristillisistä kirkoista. Risti on myös symboli Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta. Jeesuksen kuolema oli hänen uhrinsa ihmiskunnan syntien puhdistamiseksi. Risti on yksi tunnetuimmista kaikista kristillisistä symboleista.



kysymyksiä, jotka haluat kysyä tekstin kautta keskustelun jatkamiseksi

Valkoinen vaatetus

Kuva vauvasta kastepuvussa

Valkoinen on puhtauden väri ja valkoisen vaatteen käyttäminen kasteen aikana symboloi sitä, että kastetulla on nyt puhdas lauta Jumalan silmissä. Kristityt uskovat, että jokaisella on syntynyt 'alkuperäinen synti', joka vain pestään pois kasteen kautta. Valkoinen vaate symboloi, että kastettu on nyt pukeutunut Jumalan vaippaan ja aloittaa puhtaan elämän Hänen silmissään ja kirkon silmissä.

Öljy

Öljy on toinen Pyhän Hengen kasteen symboli. Tietenkin öljy symboloi Pyhää Henkeä myös muiden sakramenttien ja uskonnollisten kokoontumisten aikana. Kasteen aikana vauva voidellaan öljyllä, ja öljy mainitaan Raamatussa useita kertoja symbolina henkilön ja Pyhän Hengen yhdistämisessä. Pyhät öljyt käytetään kasteen aikana voideltujen uskon vahvistamiseen. Ne symboloivat myös Pyhän Hengen lahjoja.



Kastevesi

Pappi kastaa vauvan kasteella

Vesi on kristillisen symbolin jumalallinen elämä samoin kuin merkki puhtaudesta ja puhdistumisesta synnistä. Kasteen ulkoinen merkki on todellinen veden kaataminen päähän samalla kun lausutaan sanoja: 'Minä kastan sinut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.' Veden puhdistavaa laatua pidetään sellaisena, joka voi puhdistaa ihmisen ulkopuolelta. Pyhä vesi merkitsee että Jumala on antanut ihmiselle elämän ja on hänen armonsa symboli. Vesi muistuttaa myös evankeliumia, Johannes 3: tämä 1-6, '... ... ellei ihminen ole syntynyt vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan ...'

tapoja pyytää tyttöä olemaan tyttöystäväsi

Kastevalo

Valoa kasteen symbolina edustaa a sytytetty kynttilä juhlistajasta kummisiin. Kynttilä edustaa siirtymistä kuolemasta elämään Kristuksessa. Valo, kuten vesi, on välttämätöntä elämän selviytymiselle, koska ilman auringon valoa mitään ei olisi olemassa maan päällä. Sen lisäksi, että kynttilä on elämän syntymän ja elinvoimaisuuden symboli, se on myös Kristuksen symboli 'maailman valona' ja kristillisenä uskona. Kun tämä kynttilä palaa, uskonnollinen usko on läsnä.

Kyyhkynen

Kasteessa missä symboliikka kuvaa Pyhää Henkeä. Raamatun mukaan kun Jeesus kastettiin, taivaat avautuivat, Jumala puhui ja Pyhä Henki laskeutui häneen kyyhkynen muodossa. Kyyhkynen vahvisti Jeesuksen valituksi. Tämä ihmeellinen tapahtuma osoittaa kristillisen kolminaisuuden kolmen näkökohdan: Isän Jumalan, Poikansa Jeesuksen ja Pyhän Hengen - rakastavan yhteyden. Kyyhkynen symboloi myös rauhaa Jumalan ja ihmisten välillä. Kun Pyhä Henki ilmestyi kyyhkyseksi Jeesuksen kasteessa, se osoitti, että Jumala (Jeesuksen kautta) maksaa hinnan ihmiskunnan synneistä, jotta ihmiskunta voisi lopulta sovittaa Jumalan kanssa.



Muu kastemeremonioiden symboliikka

Kasteseremoniat eivät ole identtisiä kirkosta toiseen. Esimerkiksi symbolit ja menettelyt eivät ole samat a: ssaluterilainenkirkko kuten akatolinenkirkko. Seremonia on yleensä täynnä symboliikkaa, uskonnosta riippumatta.

Kaste Fontti

Perinteinen kaste pitää kasteessa käytetyn veden. Se symboloi kastevirtoja, jokia tai vesialtaita menneiden vuosisatojen ajan, kuten Jordanin joki, jossa Johannes Kastaja kasteli Kristuksen. Erityisen nimellisarvoisen perinteen mukaan lapsi joko upotetaan tai kastetaan fontin veteen tai fontin vettä sirotellaan tai kaadetaan vauvan pään päälle. Kasteet on valmistettu kivestä, metallista, puusta tai marmorista, ja ne ovat yleensä olleet kirkossa sukupolvien ajan.

Pyhät kirjoitukset ja rukoukset

Kristitty juhlallinen lukee Raamattua

Kasteen aikana tehdyt pyhien kirjoitusten lukemat ovat peräisin vanha ja Uudet testamentit Raamatun. He juhlivat Jumalan sanaa ja vaativat uudistamista ja uskon tunnustamista. Lukemat muistuttavat myös Kristuksen kaste ja tämän symbolinen merkitys, joka on kuolla itselle ja nousta ylös tästä kuolemasta, kun Kristus herätettiin ristiinnaulitsemisen jälkeen.

Kasteseremonian aikana annetut rukoukset pyytävät vapautta synnistä lapselle ja pyytävät Kristuksen suojelua, siunauksia, armoa ja armoa lapselle, vanhemmille, kummi-isille, perheelle ja seurakunnalle.

Jäsenyys kirkon yhteisöön

Kaste edustaa a uudestisyntyminen ja liittyminen Kristuksen kanssa ja tämän kautta lapsi pääsee kirkon jäsenyyteen. Kirkkoyhteisön jäsenet edustavat Kristuksen pyhää ruumista. Kokoontunut seurakunta todistaa lapsen kasteesta ja ottaa vastaan ​​kastetut Kristuksen pyhään seurakuntaan ja Jumalan seuraan.

näyte kiitos kirjeestä vapaaehtoistyön ajasta

Kummisvanhemmat

Perinne kummi-isät on auttaa vanhempia kasvattamaan jumppapoika kristillisessä uskossa. Vanhemmat valitsevat kummi-isät, ja heidän roolinsa kasteessa vaihtelee. Joissakin seurakunnissa kummivanhempi pitää vauvaa kasteen aikana, mutta toisissa kummi-vanhemmat seisovat vanhempiensa kanssa tukemassa heitä ja todistamassa seremoniaa. Joissakin kulttuureissa kummivanhemmilla on kunniamerkki, kun taas toisissa ristivanhemmat ottavat roolinsa vakavasti ja osallistuvat moniin lapsen elämän osa-alueisiin.

Symbolien käyttö kasteessa

Kaikki symbolit ovat tärkeitä perinteisille kirkon kaste seremonioille, vaikka niiden käytön yksityiskohdat voivat vaihdella. Ainoa symboli, josta vanhempi tai sukulainen on vastuussa, on lapsen pukeminen valkoiseen vaatteeseen ennen kastetta tai tällaisen vaatteen tarjoaminen käytettäväksi kastesakramentin jälkeen. Tietysti sinunlapsi voi saadauseita ristikoristeita tai korutuotteita perheeltä ja ystäviltä, ​​mutta saatat haluta olla sellainen vauvallesi pukeutua itse uskonnollisen seremonian aikana.

Voit käyttää näitä esineitä opettaaksesi vanhempia lapsia kasteen sakramentin ympärillä olevasta symboliikasta. A kaste symboli laskentataulukko voi olla hyödyllinen työkalu tällaiselle oppitunnille. Vaihtoehtoisesti voit tehdä leikekirjan, jossa on kaikki symbolit, ja kuvat kastekerroista, opettaa lapselle, joka kastettiin siitä useita vuosia myöhemmin.

Osa kristillisen uskon kangasta

Kasteen symbolit ovat tiiviisti kietoutuneet kristilliseen uskoon ja rituaaleihin. Joitakin näistä symboleista löytyy myös monista muista kirkkojen sakramenteista eikä pelkästään kasteen seremonian aikana. Ne muistuttavat sukupolvien kautta säilyneiden perinteiden kauneudesta.

Kalorilaskin